Skip links
#rescuezeeland

KNRM reddingboot Riet en Jan van Wijk

Om toekomstbestendig te kunnen redden heeft de KNRM een vlootvernieuwingsplan gelanceerd. Onderdeel hiervan is dat de gehele reddingbotenvloot in de periode 2020-2035 wordt vervangen.

Reddingboot Riet en Jan van Wijk is gebaseerd op de zogenaamde Valentijn-2000 klasse, waarbij diverse verbeteringen zijn doorgevoerd op het gebied van duurzaamheid, geluidsreductie en ergonomie. Daarnaast is deze reddingboot voorzien van een drenkelingenklep om makkelijker op waterspiegelhoogte te kunnen werken.

Om te zorgen dat deze nieuwe reddingboot optimaal presteert en vrijwilligers zo effectief mogelijk kunnen redden krijgen alle reddingstations waarvan de huidige reddingboot in de toekomst vervangen wordt door een nieuwe ‘van Wijk’ de gelegenheid de boot te testen. Met de feedback van alle reddingstations kan de reddingboot verder worden verbeterd.

Naamgever

De Van Wijk-klasse is genoemd naar het echtpaar Riet en Jan van Wijk. Jan van Wijk werkte in de Rotterdamse haven en heeft na zijn overlijden in 2009 geld nagelaten aan de KNRM voor de bouw van een reddingboot. Zo is de naam van de eerste boot uit deze Van Wijk-klasse de Riet en Jan van Wijk geworden.

In totaal zullen acht reddingboten in deze klasse worden gebouwd bij scheepswerven Dok en Scheepsbouw Woudsend BV en Habbeké Shipyard in Hoorn.

Bezoek website

Bekijk ook een van de andere deelnemers

Deze website maakt gebruik van hulpverlenende cookies