Skip links
#rescuezeeland

Nederlandse Kustwacht

De Nederlandse Kustwacht zoekt en red mensen in nood. Ze letten op of iedereen zich aan de regels houdt en sporen strafbare activiteiten op zodat de Noordzee veilig is voor mens, dier en natuur.

SAR-helikopter

De Kustwacht kan 24/7 twee SAR-helikopters inzetten. Dit voor het uitvoeren van zoek- en reddingsacties, medische evacuaties en het transport van een mobiel brandweerteam naar een incidentschip (MIRG.nl). Een helikopter is gestationeerd op Den Helder Airport en de andere op vliegveld Midden Zeeland. De bemanning bestaat uit 2 piloten, 1 hoistoperator (lierbedienaar), 1 winchman (reddingszwemmer) en 1 SAR-nurse (ambulanceverpleegkundige.

De helikopters hebben beide een reddingcapaciteit van 19 personen of ruimte voor twee brancards of een combinatie hiervan. De cabine biedt ruimte voor de behandeling van patiënten. De helikopters zijn uitgerust met navigatie-, communicatie-, opsporings- en videoapparatuur en andere hulpmiddelen, waaronder:

  • een dubbele hoist (lier);
  • een warmtebeeldcamera (infrarood/elektro optical) om drenkelingen op te sporen;
  • een volledige geïntegreerd medisch station met vaste patiëntmonitor, zuurstof en volledig inventaris van een ambulance;
  • een groot zoeklicht onder de helikopter;
  • een brancard;
  • een reddingsvlot om vanuit de helikopter te lanceren.

Kustwachtvliegtuig

Het kustwachtvliegtuig vliegt dagelijks boven de Noordzee voor controle- en observatievluchten. Dit om verontreinigingen (olie/chemicaliën) en de bron hiervan op te sporen en te identificeren. Daarnaast voeren ze scheepvaartcontroles en visserijinspecties uit. Bij zoekacties op het water kan het kustwachtvliegtuig ook ondersteunen.

De Aerial Officers (luchtwaarnemers) zijn in dienst van Rijkswaterstaat, de Douane, de Koninklijke Marechaussee en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). De piloten zijn in dienst van ISR Support Europe. De Kustwacht heeft totaal twee toestellen. Daarvan is er steeds één operationeel inzetbaar. De andere is dan beschikbaar voor trainingsvluchten, onderhoud, voor internationale inzet (FRONTEX) of dient als reservetoestel.

De vliegtuigen zijn uitgerust met navigatie-, communicatie-, opsporings-, foto- en videoapparatuur en andere hulpmiddelen, waaronder:

  • Een ‘surface radar’ die het aanwezige scheepvaartverkeer in een groot zeegebied in kaart brengt;
  • Opsporing van kleine objecten op het water, bijvoorbeeld een drenkeling, via een ViDAR-sensor;
  • De mogelijkheid tot het afwerpen van rookmarkeerders en databoeien om een locatie te markeren;
  • De mogelijkheid tot het afwerpen van een reddingsvlot;
  • Een dataverbinding voor het versturen en ontvangen van data op elke afstand.

Bezoek website

Bekijk ook een van de andere deelnemers

Deze website maakt gebruik van hulpverlenende cookies